Hamvas Béla
A barátságról …
Minden barátság azzal
a homályos érzéssel kezdődik, hogy valahol már találkoztunk. Mintha régen testvérek
lettünk volna. Még inkább, mintha ikrek lettünk volna. S ezért a találkozás
csak viszontlátás. Amikor pedig az ember barátjától elszakad, tudja, hogy ez a
távozás csak látszat. Valahol együtt marad vele úgy, ahogy együtt volt vele a
találkozás előtt.
¤
Az elementáris Erós
az az ősi összefűző Hatalom, amely összetartja az atomokat, kiegyenlíti az
ellentéteket. Az elementáris Erósnak két gyermeke van, az egyik a szerelem
birodalmát kapta, a másik a barátságét. Ez a két gyermek Aphrodité, a szerelem és
Philia, a barátság istennője
¤
A szerelem az ember
minden erejét előcsalja, fölkelti és felkorbácsolja. Más szóval: a szerelem az
összes szenvedélyeket felébreszti. Még jobban: a szerelem az emberben lakó
démonokat mind felszabadítja.A barátság az ember erőit összhangba hozza. Más
szóval: a barátság az összes szenvedélyeket megfékezi. Még jobban: Philia az
egyetlen istennő, akinek megjelenésére az elementáris démonok lecsillapszanak
és megbékülnek.
¤
A szerelemnek és a
barátságnak csak egyetlen rokon vonása van, s ez: ha felbomlik, annak oka
sohasem a Másik, hanem mindig az Én.
¤
A szerelem titka,
hogy a kettőből egy lesz, a barátság titka, hogy az egyből kettő. Ezért a
szerelem fordított barátság, úgy hogy az egyikből mindig szivárog át valami a
másikba. A szerelem néha olyan, mintha egyből kettő lenne, holott mindig kettő
volt, és csak a szerelem tette eggyé. A barátság pedig néha olyan, mintha
kettőből egy lenne, pedig mindig egy volt, csak a barátság tette kettővé.
¤
Története van a könyvnyomtatásnak,
a pénzverésnek, a hajózásnak, az öltözködésnek, a mérgek használatának és a
cserépedényeknek. A barátságnak nincs. Miért? A barátság története: Lao-Ce és
barátai, Buddha és barátai, a barátság a trójai háborúban, Harmodios éa
Aristogeitón, Sokratés barátságai, a Grál-lovagok, a festők, művészek és költők
barátságai, a George-kör.
¤
A barátságnak három
kizáró oka van: a hiúság, a gőg és az irónia. Az Én felülemelkedésnek ez a
három alapformája. Mind a három lezár és kirekeszt. Mind a három autista
magatartás, és az az ember használja, aki minden áron különbözni akar. A hiúság
a másik emberben csak tükröt keres és talál; a gőg csak szolgát és alárendeltet
akar, akit megvethet; az irónia csak tökéletlenséget. Tudjuk, hogy mindenki
tükör, szolga és tökéletlen. De azt is tudjuk, hogy nem ez a fontos. A barát
magát teszi tükörré, szolgává, tökéletlenné. S aki ezt nem érti, és hasonlóval
nem viszonozza, az nem az embert sérti meg, hanem a barátságot.
¤
A barátságnak négy
formája van: a hősies, az intim, a szellemi és a játékos. De az igazi barátság
mind a négyet egyesíti, s ezért nyugodtan mondható, hogy ez a barátság négy
dimenziója. A hősiesség az, hogy feláldozom érte életemet; a szellemi az, hogy
ahol együtt vagyok vele, az a szellem világa; a játék az, hogy oly vidáman
játszom vele, mint a gyermek; az intim az, hogy feltárom magam.
¤
Goethe mondja, hogy
nem elég, ha az ember barátjáért életét hajlandó feláldozni - meggyőződését is
meg kell tagadni érte.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése